4 دسامبر 2023- دیابت یک بیماری مزمن است که می تواند منجر به عوارض مختلفی شود. بنابراین، باید بر پیشگیری و مدیریت بهتر آن تاکید بیشتری شود. مداخلات غذایی، مانند رژیم مدیترانه ای یا رژیم هایی با کالری محدود، همراه با کاهش وزن ناشی از ورزش، برای بهبود مدیریت دیابت توصیه شده اند.

از میان مواد غذایی، جلبک های دریایی حاوی اجزای عملکردی مختلفی مانند پلی فنول ها و فوکویدان(fucoidan) هستند که بنا بر گزارش ها فواید متعددی از جمله برای تنظیم قند خون، بهبود سلامت روده و بهبود پروفایل لیپیدی دارند. ارتباط بین قند خون و مصرف جلبک دریایی در تحقیقات قبلی ثابت شده است.

محققان در یک جستجوی جامع در پایگاه‌های PubMed، RISS، Google Scholar،ScienceDirect  وCochrane Library  مطالعات مرتبط را پس از اعمال معیارهای انتخاب شناسایی کردند، و در نهایت 23 مطالعه را در این تحلیل گنجاندند. آنها از نرم افزار فراآنالیز جامع (CMA) نسخه 4.0 برای ارزیابی معنی داری و ناهمگونی آماری استفاده کردند.

نتایج این متاآنالیز نشان داد که سطوح قند خون پس از غذا، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و ارزیابی مدل هموستاتیک مقاومت به انسولین (HOMA-IR) بهبود قابل توجهی را در گروه مصرف کننده ی جلبک دریایی نسبت به گروه کنترل دارد.

در مقابل، سطح گلوکز و انسولین خون ناشتا ارتباط معنی داری با مصرف جلبک دریایی، نشان نداد. تجزیه و تحلیل زیر گروهی نشان داد که دوز بالا (1000 میلی گرم یا بیشتر) مفیدتر از دوز پایین است و جلبک های دریایی مانند Laminaria digitata، Undaria pinnatifida،Acophyllum nodosum وFucus vesiculosus در بهبود سطح قند خون موثرتر از گروه کنترل بودند.

محققان نتیجه گیری کردند که بر اساس این تحقیق به نظر می رسد مکمل های جلبک دریایی یک استراتژی امیدوارکننده برای کاهش سطح قندخون،HbA1c  و HOMA-IR پس از غذا باشند، که مدیریت بهتر قند خون را ممکن می کنند و منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شوند.

منبع:

https://www.mdpi.com/2072-6643/15/23/4987